Draft: Okt. 10, 2009

Som alltid - full fart!

Gårdagen inleddes i skolan med redovisning av våra grupparbeten. Kul kul. Många intressanta diskussioner, som alltid.
Därefter snabba ryck till Sandbäck där jag och två klasskompisar skulle rida turridning! Islandsponny? Baah! Shirehäst! =D
För alla er icke insatta är detta alltså världens störa hästras, mao skapligt mäktiga djur!
Kommer till gården, typ trekvart för sent efter diverse felkörningar.. Fantastiskt vackert ställe, smakfullt och väl inrett. Engelskinspirerat med mörkt trä och mysiga detaljer. Me like.
Kliver vidare in i stallet. Och då! inser jag att jag har nog aldrig sett en shirehäst live nångång.. Framför mig står det största djur jag sett! Heelt gigantiska! Blir presenterad för hästen som jag blivit tilldelad "-du som är dressyrryttare ska få rida Färdinand!". Färdinand. En kolsvart bjässe på 187 enorma centimetrar. Stor, stilig och ståtlig. Minst sagt. Well well, sadla blev nästa projekt. Hrm. Ja. Det gick iaf :)
Uppsittning. Stallägaren frågar om hon ska kasta upp mig. Javisst svarar jag och vänder mig mot sadeln. Och inser att jag når inte upp för att ta tag i fram- och bakvalven..  Hrm. Väl uppe säger hon "-Va nu snäll mot lilltjejen Färdinand." Hrm. Ja.
Men vilken upplevelse! Min käre kompis Färdinand levde inte upp till sitt namn i alla fall. Minst lika känslig som vanliga halvblodshästar, hoppade och busade när han tyckte han kom en halvmeter för långt efter.. ;) Och i trav och galopp, visst MYCKET häst, men så känslig att man kunde reglera enbart med säte. Och bara lite stöd med skänkeln så gick han i fin form i alla gångarter. Och vilka gångarter! Bara flöt fram! Härligt!
Tror jag förälskade mig lite i denna tjusiga Färdinand..! Vilken kille!



  Färdinand!  :)




Nåväl. Därefter raka spåret till ronneby och rida en utbildningsponny. Gick mycket bra. Börjar bli riktigt duktig nu, nu behöver vi bara diskutera en liten stund hurvida arbete är bra eller inte.. ;)  Han börjar ge med sig ;)

Vidare, hem och rida unghästen och ponny. Unghästen är som en extrautrustad Ferrari, varje dag hittar jag finesser som jag inte visste fanns där :) Coolt!
Ponnyn laddades till tävling. Duktigt, som alltid.
Sen tvätta, putsa, packa för förbereda till tävlingen. Mycket jobb, framförallt en sen fredagkväll när man har hållt igång nonstop hela dagen, dessutom kallt mörkt och ensamt. Bah. Trist. Men men.


Så till dagens bravader, tävling i Karlskrona.
Inleder med en katastrofal framridning. Tänker tillbaka och skäms över hur mitt mentala totalt kollapsade. Utan att säga för mycket, men fanns ett enormt störmoment på framridningsbanan. Otroligt oproffsigt att inte kunna koppla bort det, ännu mer oproffsigt att jag inte ens kom för mig att ens försöka. Just då tänkte jag inte på att det störde så mycket som det gjorde, svårt att analysera sig själv mitt uppe i det.
Nä, får bli mental träning inför nästa tävling, här måste jag utvecklas.

Nåväl, reslutatet i första klassen va väl som väntat uselt, allt för spänd häst och ryttare som antagligen inte tog många andetag under den ritten.. :P Jaja. Tar med mig lärdommen om mitt mentala arbete och lägger resten bakom mig.

Andra klassen sen kändes betydligt bättre. Avspänd ryttare och avspänd häst. Dock fick vi som vanligt inte riktigt till skolorna på banan, i övrigt bra. Bra galopprogram för en gångs skull, positivt!
Resultatmässigt vet jag inte, många duktiga med i klassen. Men jag är nöjd med min lilla häst i alla fall! :)


Morgondagen innebär hoppning. Lovat att hjälpa mamma först med ridskolecupen, därefter polluxhoppning.
Ja, alltid nåt att fylla ut en annars ledig söndag med. Ledighet är för slappisar och pensionärer..


Well well, god natt!

Kommentarer
Postat av: ett frö

man orkar inte läsa så mycket AAAAAAAAAAA!!!!!!!!

2009-10-14 @ 23:16:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0