Frustration...

Få saker gör mig så arg som missbrukare.

Nej, inte drogmissbrukare. Pundare får skylla sig själva för att man i grunden saknar förståelse för vad som är rätt och fel. Det är idioter som uppenbarligen inte fattat nånting. Min grova uppfattning.
Det handlar om matmissbruk. Och då kanske framför allt socker.
För det är av någon anledning socialt accepterat. Det är helt ok att klaga på en rökare med en cigg, men att klaga på en tjockis med en glass är det inte??

Alla är tilldelade varsitt liv, och det är upp till var och en hur man väljer att leva det.
Men bli inte förvånad när kroppen säger ifrån!
När lederna pajjar, organen vill inte vara med mer, humöret dansar samba och fettet hänger över byxlinningen. 
Du har själv valt det!

Socker är en drog som har exakt samma påverkan på hjärnan som kokain. Det är ett gift. 
Ändå är det helt okej att stoppa sig full med det.
Och inte bara sig själv. När våra barn är ledsna - en kaka. När dom är duktiga - kaka. När dom har tråkigt - kaka.  
Ser inte folk vad som händer? Vi skapar små sockermonster! Vi gör våra barn till missbrukare också. 
Men utåt sett är det helt okej. Det är ju bara mat, det är ju inte farligt..

Varför har folk så svårt att förstå att snabba kolhydrater kommer bli deras död??


Utåt sett har jag inte den här åsikten. Utåt sett jobbar jag för att stötta och supporta övervikta människor i allt de går igenom. Inga problem, jag gör det bra.
Men innerst inne vill jag bara skrika!

En av mina närmaste håller sig frast vid livet i en skör tråd just nu, på grund av tidigare osunda levnadsvanor.
Hon har kommit till insikt, hon har gjort något åt det. Men det är för sent.
Och det gör mig sååå arg.

Det är egentligen så enkelt, skillnaden mellan 30 år +/- att leva, sitter enbart i huvudet.
Det är bara att bestämma sig.


Sensmoralen i detta något frustrerade inlägg är enkelt.
Jag önskar ingen att behöva se det jag ser varje dag.
En person som är dödligt sjuk på grund av dålig karraktär.


Jag är medveten om att jag säkerligen har retat upp en halv nation just nu, men det skiter jag i.
För då har man inte fattat ändå.

Jag väljer livet framför coca cola.
Gör du??

Kommentarer
Postat av: jannica

Håller helt med! Socker är en drog, jag har alltid varit ett benrangel men nu när man börjar närma sig 50 och är skadad pga ridolycka så måste man se över sina intag. Jag kan tyvärr inte idrotta pga nacken , men man får dra ner på allt skit. mvh jannica

2010-08-08 @ 14:53:43
Postat av: Lina

Du har så rätt i mycket av det du skriver och det mesta håller jag med om. Dock kommer jag aldrig avstå mina lakrispingvinger ;) Hellre en godis en en spruta men helt klart ska det finnas gränser, alla dessa barn (och alla andra med för övrigt) som accepteras äta sig sjuka och sen blir erbjudna all hjälp som operationer m.m är sjukt. Jag tröst äter inte, jag firar inte heller med mat jag tar mig i stället tid att njuta extra eller deppa ihop på en promenad eller ett pass på cykeln... Vet inte om det säger mer om oss än om andra men men... Vi har bara oss själva att skyla för de val vi gör, då får vi också ta konsekvenserna, visst allt väljer och påverkar man inte men har man möjligheten att göra det ska man ta den!

2010-08-08 @ 15:03:05
URL: http://brynjebo.blogg.se/
Postat av: Thess

Amen.....

2010-08-09 @ 08:56:42
Postat av: t

det finns inte en svenne som skulle våga säga till någon om det. sen OM man skulle våga det så tycker folk man e dum i huvet.. men man ska väll säga vad man tycker??(har mamma lärt mig fel??) eller ska man ljuga. artig är en sak men inte ljuga!!!

2010-08-11 @ 12:46:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0